Jakub Mrva: Bratislavské lesy sú veľkým pokladom pre hlavné mesto, a tak sa k nim treba začať aj správať

Krkonošský národný park spustil kampaň #NeniZverJakoZver! Jej cieľom je poukázať na negatívne dopady turistických výletov.
Krkonošský národný park (KRNAP) ročne navštívy niekoľko miliónov ľudí. Tých láka príroda Krkonoš, ktorá je stále obľúbenou cieľovou destináciou. Aj keď návštevný poriadok väčšina turistov dodržiava, stále sa nájdu aj takí ľudia, ktorí po sebe zanechávajú odpad. Správa parku preto organizuje pravidelné každoročné zberačské akcie. Tento rok išlo takmer o 3 tony odpadu. Aj keď sa tieto smeťozberačské akcie považujú za úspešné je dôležité dodať, že najlepšie by bolo, keby ich nemuseli robiť vôbec.
KRNAP preto prišli s kampaňou, ktorej cieľom je poukázať na negatívne dopady turistických výletov, ale zároveň upozorniť návštevníkov parku, aby dbali na to, že po nich nesmú ostať odpadky. Príroda si s nimi totiž sama poradiť nevie.
„Na horách nejsou rozmístěny odpadkové koše. Do národního parku nepatří. Odpadkové koše mají své místo v městských parcích, nikoli v přírodě, kde by jejich obsah byl vystaven nejen povětrnostním vlivům, ale i divokým zvířatům. Prostě, co si do přírody přineseme, musíme si i odnést“, uviedol riaditeľ Krkonošského národného parku Robin Böhnisch.
Inšpiráciou pre kampaň, v ktorej rôzne druhy odpadkov dostávajú rodové a druhové meno, ktorými sa bežne označujú rastliny a zvieratá, boli pre tvorcov predovšetkým pozoruhodné názvy fauny a flóry krkonošskej prírody. Odpadky s novými názvami tak pôsobia ako invázne druhy z čeľade odpadkových.
Súčasťou kampane sú ja textové mutácie o jednotlivých druhov. Tu je ukážka bájky a stránky z atlasu čeľade odpadkových: Petlahvoň (pdf 2,7 MB)
Zdroj: krnap.cz