Elektrické vozidlá sú budúcnosť, ale ich batérie sa zasekli v minulosti

Enviro
Komentáre

Mnohí veria, že elektrické vozidlá zachránia planétu a ľudí, ktorí na nej žijú. Ale to len vtedy, ak pri ich výrobe nezničíme našu planétu my sami. Ako si môže vlastník auta vybrať z týchto možností?

Väčšina tradičných vozidiel beží na batériách olovených kyselín. Olovené akumulátory sú pomerne lacné, fungujú dobre pri nízkych teplotách a nevystavujú vodičov riziku, ak nie sú správne nabité.

Je na nich však aj niečo zlovestné. Jedným z dôvodov, prečo sú olovené batérie oveľa lacnejšie, je to, že sú recyklovateľné. Ale tento proces prichádza s vlastným počtom problémov. Pracovníci v rozvojových krajinách robia často recykláciu s použitím vysoko nebezpečných metód, ako ukázalo nedávne vyšetrovanie záchvatov oslabenia – a dokonca smrteľných – otráv v olovách v Keni. Bohatšie štáty ako USA majú zákony, ktoré vyžadujú opatrnejšie (a preto drahšie) spracovanie týchto batérií. Namiesto toho ich vyvážajú na miesta s menším počtom nariadení, čo spôsobuje, že pracovníci trpia.

Niektoré automobilky sa preto presunuli na lítium-iónové batérie. Používajú sa predovšetkým v elektrických vozidlách. Tieto batérie sú ľahšie a môžu dlhšie uskladňovať, ale sú oveľa drahšie (1700 dolárov za batériu, v porovnaní s 120 dolárov za hornú koncovú olovenú batériu podľa Road and Track). A ak sa poškodia, vysoko reaktívne lítium vo vnútri môže explodovať. Nie sú teda vôbec ideálne.

Lítium-iónové články sa tiež spoliehajú na obmedzenú dodávku kovov vzácnych zemín, ktorých ťaženie je pre  životné prostredie ohrozujúce. Okrem toho aj pracovníci, vrátane nelegálnych detských robotníkov, pracujú v neľudských podmienkach na ich výrobu.

To necháva svedomitému majiteľovi auta sofiinu voľbu. Kúpite si elektrické vozidlo s cieľom minimalizovať svoju uhlíkovú stopu, ale s vedomím ľudského utrpenia a škôd na životnom prostredí, ktoré sú nevyhnutné na to, aby ste to dosiahli?

To, čo skutočne potrebujeme, ak sa elektrické auto stane skutočne rozšíreným, je nový druh batérie.

Zdá sa, že existuje veľa kandidátov, od veľmi zdĺhavých, ale nie dosiaľ realizovaných, pevných batérií až po rýchlo nabíjacie superkondenzátory alebo dokonca batérie, ktoré bežia len na uhlíku a vode. Podľa agentúry Financial Times investori rizikového kapitálu už v roku 2018 investovali rekordnú 1 miliardu dolárov do technologického procesu batérie budúcej generácie. To je už dvojnásobok roku 2017 a to sme v prvej štvrtine roka.

Ale žiadny z týchto konceptov batérií nie je dostatočne zrelý, aby sa aspoň priblížil napájaniu niečoho takého ako je auto. Aby boli životaschopné alternatívy, budú potrebovať oveľa väčší vývoj, viac času a peňazí. Medzitým však lítium-iónové batérie za posledné dva roky získali najviac finančných prostriedkov, píše Financial Times, pretože investori už vedia, že fungujú.

To však nebude tlačiť technológiu dopredu. Aby sa zelená technológia rozšírila, odborníci sa domnievajú, že futuristické batérie sú jednou z najväčších potrieb. Ak chceme prekročiť tento prah, musíme sa odtrhnúť od toho, čo v minulosti fungovalo.

 

Zdroj: Claugia Geib (http://www.claudiageib.com)

Mohlo by vás zaujímať

Newsletter

Zapoj sa do odberu nášho CorrectGreen newslettera a dostávaj pravidelné informácie zo sveta ekológie ľudskou rečou. Z newsletteru sa môžeš kedykoľvek odhlásiť.