Adriana Pápaiova: „Elektromobily sú budúcnosť“

Eko príbehy
Komentáre

Adriana robí v spoločnosti Innovation Center s.r.o., ktorá sa venuje výrobe nabíjacích staníc pre elektromobily.

Trochu netradične si dnes predstavíme osobu Adriany Pápaiovej, ktorá pracuje v spoločnosti Innovation Center s.r.o. Adriana nám prezradila aj viac o svojej práci a vďaka tomu máme lepšiu predstavu o tom, čomu sa Innovation Center s.r.o. venuje.

„Spoločnosť Innovation Center s.r.o. vstúpila na trh s projektom výroby nabíjacích staníc začiatkom roka 2017. Ako start-up sme to nemali ľahké najmä kvôli tomu, že sa ľudia veľmi ťažko odhodlávajú vnímať zmeny, ktoré nám nastolovalo naše životné prostredie. Znečistenie ovzdušia, poškodzovanie prírodného bohatstva sa z roka na rok zhoršuje a myslím si, že hlavne mladí ľudia sú si vedomí faktu, že s tým niečo treba robiť. Samozrejme, prvotnou hnacou silou pre spustenie projektu bolo hľadanie nových obchodných možností, ktoré sú v súlade s aktuálnymi trendmi. Inovatívne riešenia, moderné technológie boli pre zakladateľov spoločnosti známe. Sú to skúsení odborníci, s technickými znalosťami, ktorí dokážu zdolať často aj neľahké výzvy. Innovation Center s.r.o. poskytuje hotové riešenia na kľúč pre nabíjanie elektromobilov. Vyrábame 22 kW AC nabíjacie stanice-aj v smart prevedení, sme výhradní distribútori rýchlonabíjacej stanice Tritium Veefil a v súčasnosti pracujeme na viacerých projektoch, ktoré sa týkajú najmä vývoja nabíjacích staníc. Zabezpečujeme komplexné IT riešenie pre monitorovanie stavu nabíjacích staníc, od spotreby až po obsadenosť zariadení a mnoho iných smart riešení.“

(zdroj: Innovation Center s.r.o.)

Ako ste sa dostali k nabíjaniu elektrických áut?

K nabíjaniu elektrických áut sme sa dostali zásluhou jedného zakladateľa spoločnosti, ktorý už dlhšiu dobu pracoval na návrhu 22 kW AC nabíjacej stanice. Hotový projekt predstavil kolegom a postavili si business plán a víziu, ako by celý projekt mohol fungovať. A tu to celé začalo. Bolo to časovo aj psychicky náročné zo začiatku, ale každý nový začiatok má svoje menej pozitívne stránky. Skvelé na tom bolo a stále aj je, že sme relatívne silní tím a každí z nás je dobrí vo svojej oblasti a vieme potiahnuť jeden druhého.

Čo bolo Vašou motiváciou podieľať sa na riešení problému nabíjania pre autá na elektrický pohon?

Primárnou motiváciou boli meniace sa trendy v oblasti automobilového priemyslu. Chalani problematiku klasických spaľovacích motorov poznajú veľmi dobre, keďže sa venujú aj tejto oblasti. Autá na elektrický pohon sú hudbou budúcnosti a predstavujú víziu, ktorú u nás ľudia veľmi ťažko akceptujú.

(zdroj: Innovation Center s.r.o.)

Aké boli tvoje začiatky? Vedela si do čoho ideš? Napriek začiatkom ťa to neodradilo. Čo ťa na tom najviac baví?

Moja cesta sa začala vo februári 2017. Priznám sa, že okrem toho, že som vedela ako elektrické auto a nabíjacia stanica vyzerá, som veľa znalostí v súvislosti s technológiami nemala. Prídete do práce, kde je celá banda technikov a iba sa zamyslíte, no dievča ak chceš zapadnúť, musíš sa prispôsobiť. Už na začiatku mi bolo jasné, že technickú stránku nikdy nebudem ovládať ako profík, ale ako PR Manager musím mať všeobecný prehľad. Minulý rok sme veľa cestovali po výstavách, konferenciách, podujatiach, kde som sa naučila veľmi veľa. A čo som nevedela, zisťovala som od kolegov a z odborných článkov.

V celku som mala pocit, že aj napriek tomu, že som žena ma v tomto prostredí berú ako rovnocenného partnera v diskusii. Najviac ma baví to, že ani jeden deň v práci nie je rovnaký. Vždy sa vyskytne situácia, ktorá je nová a vyžaduje si špecifický prístup. Je tiež úžasné, že spolupracujeme so zahraničnými spoločnosťami a môžem používať aj svoje znalosti anglického jazyka.

Venovať sa environmentálnym témam vo všetkých smeroch je dnes viac ako žiadúce. Vieš už teraz povedať, že sa tejto oblasti/téme/projektu budeš venovať aj naďalej? Kedy príde zlom, kedy si povieš, že cieľ si už dosiahla?

V súčasnosti viem povedať s najväčšou istotou, že sa tejto téme chcem venovať aj naďalej. Stále sa učím nové veci a mám pocit, že ich príde viac. Myslím si, že zlom príde vtedy, keď by som z nejakého dôvodu stratila motiváciu pokračovať v tomto smere. Podľa môjho názoru ciele sa menia aj požiadavkami prostredia, ktoré nás obklopujú. Neznamená to však, že vlastné, vnútorné ciele nemám v súvislosti s týmto projektom.

(zdroj: FA – AP)

V čom vidíš najväčší problém nezáujmu ľudí o životné prostredie?

Nezáujem, či ľahostajnosť? Je to komplexný problém. Konzumujeme, užívame, ničíme a čudujeme sa, že príroda reaguje a nezvláda masívne poškodzovanie. Nezáujem je ľahšia alternatíva k uvedomeniu si závažného problému. V dnešnej dobe si už ľudia uvedomujú tento nedostatok a najmä mladí ľudia sa snažia byť šetrní voči životnému prostrediu. Stále si však myslím, že ľudia by mali začať od seba, čo chcú a nechcú, aby ich obklopovalo. Ja osobne som vyrastala od malička v prírode, rodičia ma vedome viedli k úcte voči životnému prostrediu.

Ako sa v rámci bežného života  snažíš byť šetrná k životnému prostrediu? Je niečo v čom by si sa v tomto smere chcela zlepšiť? Resp. byť viac „ekologická“?

Podľa vlastného uváženia a netvrdím, že je to maximum, čo môžem urobiť. Snažím sa selektovať odpad, nekupovať potraviny, ktoré viem, že nekonzumujem. Som zástancom podpory kúpy domácich, lokálnych potravín. Často ma desí, že na verejných priestranstvách nie je dostatok odpadových košov. Vtedy si smeti beriem so sebou domov, alebo až k najbližšiemu miestu, kde ten kôš nájdem. Je to všetko len o nastavení správania, ako by sme chceli, aby naše prostredie vyzeralo. Vždy je priestor na zlepšenie sa, napr. sa hnevám na seba, keď mi vyfúkne z vrecka papier, ja ho chcem chytiť a nedolapím ho. Najväčší rešpekt mám voči vode, ktorá je pre mňa aj zdrojom pre mentálnu očistu.

Koľko cca poznáš ľudí, ktorí vlastnia elektromobil? Jazdíš na ňom aj ty? Aké odporúčania by si ľudom dala ak by mali o takéto auto záujem?

Poznám zopár ľudí, ktorí vlastnia elektromobil a ich počet je čoraz väčší. Jazdím na ňom aj ja striedavo s autom so spaľovacím motorom. Dojazd elektromobilov sa príchodom nových modelov na trh zlepšuje. Tkz. range anxiety časom ustúpi do pozadia. Je to aj postupne sa budujúcou infraštruktúrou nabíjacích staníc na území SR. Jazda na elektromobile je o pocite pohodlia, slobody a komfortu. V prvom rade by som im odporučila nastaviť si myseľ na pohodovú jazdu, spomalenie tempa, a myslím tým aj životného. Všetci sa dnes niekam ponáhľame a neuvedomujeme si, že žijeme pod stálym tlakom.

(zdroj: Innovation Center s.r.o.)

Ako dlho sa tejto činnosti venuješ? Prešla si si viacerými enviro/eko projektami?

Tejto činnosti sa venujem rok aj pol. Projekty sú rôzneho charakteru, eko aj enviro projekty. Pracujeme na domácich, ale v prevažnej väčšine na zahraničných projektoch. Samozrejme, výber projektov je pestrý, ale vždy zvažujeme rôzne alternatívy pri voľbe projektu. Sústredíme sa na kvalitu a nie kvantitu.

Myslíš si že v elektromobiloch je budúcnosť?  Ak áno, do akého roku podľa teba nahradia klasické autá kompletne?

Som o tom presvedčená, že v elektromobiloch je budúcnosť. Ak by som nebola, tak by som sa tejto činnosti nevenovala. Podľa môjho názoru prechod na elektromobily príde veľmi rýchlo, môj odhad je do roku 2025. Úplne však nikdy nenahradia autá so spaľovacím motorom.

Pre veľa ľudí môže byť motivujúce to, čomu sa venuješ. Čo by si im na záver odkázala?

Odkázala by som, aby sa nikto nikdy nebál vstúpiť do neznámeho. Každá výzva nám prinesie nový pohľad na doposiaľ neznáme cesty, rozširuje obzory a posúva našu komfortnú zónu. Z vlastnej skúsenosti viem, že pracovať pod tlakom je ťažké, ale pod tlakom sa človek naučí spoznávať svoje limity a odolnosť. Na záver by som ešte dodala, že životné prostredie si chráňme a nerobme v ňom škody, ktoré by sme nechceli, aby na nás páchal niekto iný.

Mohlo by vás zaujímať

Newsletter

Zapoj sa do odberu nášho CorrectGreen newslettera a dostávaj pravidelné informácie zo sveta ekológie ľudskou rečou. Z newsletteru sa môžeš kedykoľvek odhlásiť.

Partneri

EcoHeart