Adam Sarlós: „Čoraz viac zákazníkov očakáva ekologicky prijateľnejší sortiment“

Eko príbehy
Komentáre

Adam je mladý podnikateľ, ktorého záujem o stav životného prostredia sa pomaly pretavuje aj do podnikania. Svojim zákazníkom sa snaží ponúkať čo najviac prírodných produktov.

Adam Sarlós ešte nepatrí k tým, ktorí úplne zmenili spôsob svojho podnikania na čisto ekologický, ale má záujem sa zlepšovať. Ako dobrovoľník venujúci sa upratovaniam vo svojom okolí si je vedomý aj svojho dopadu na zdravšie životné prostredie.

Ako dlho podnikáš?

Na Slovensku podnikám viac ako päť rokov. Môj prvý projekt bolo fitness pre ženy slim-studio, momentálne sa dva a pol roka venujem kaviarni Melissa café na Dlhých dieloch. Taktiež s ďaľšími obchodnými partnermi pracujem na nových obchodných projektoch.

Čo ťa motivovalo podnikať na Slovensku?

Vždy som chcel podnikať. Mal som v sebe taký vnútorný pocit to skúsiť. Vlastne ani neviem odkiaľ sa to zobralo. Nakoniec prišla príležitosť a ja som po nej skočil.

Ako sa ti podniká na Slovensku?

No ak sa na to pozriem retrospektívne, asi by som to urobil úplne ináč. Pustil som sa do toho dosť po hlave a urobil neuveriteľné množstvo chýb. Mnohým sa zrejme dalo vyvarovať poctivejšou prípravou. Ale učím sa. Všetko je v pohode, akurát podmienky na podnikanie sa u nás musia radikálne zmeniť na štátnej úrovni, lebo v súčasnosti podpora zo strany štátu je nulová. To by som ešte bral. Avšak niekedy mám pocit, že sa ma štát snaží aktívne zlikvidovať prehnanou byrokraciou a navzájom si odporujúcimi zákonmi. Z rozhovorov s ostatnými malopodnikateľmi mi vyplýva, že nie som jediný. Toto sa musí zmeniť. A hneď.

Akú kávu podávaš vo svojej kaviarni?

Momentálne máme kávy značky zdravedoplnky.sk. Sú to 100-percentné kvalitné arabiky. Vždy máme odrodu Braziliu Santos BIO. Je to výborná brazílska odroda, ktorá vo všeobecnosti Európanom veľmi chutí. Okrem toho robíme výber kvalitných káv, momentálne máme Bolíviu, Cubu Lavado a Burundi. Všetko stopercentné arabiky. Budúci týždeň ich zasa obmeníme za iné, záleží podľa dopytu.

Vedia ľudia z okolia rozlíšiť chuť jednotlivých odrôd?

Ani veľmi nie, väčšina ľudí si pýta „presso s mliekom“. Ale máme zopár zákazníkov, ktorí si na jednotlivých odrodách pochutnávajú. Každopádne pokiaľ urobíte super cappucino z Brazilie Santos namiesto nejakej bežnej spotrebnej kávy, tak je to výrazný rozdiel. Kvalitu kávy je skrátka cítiť. Samozrejme treba ju mať dobre a hlavne čerstvo namletú. Potom je veľmi dôležité na prípravu kávy používať kvalitný kávovar, ktorý je pravidelne čistený a servisovaný. A nakoniec schopný barista, ktorý dokáže kávu pretlačiť správnym spôsobom.

Používate slamky v kaviarni?

Donedávna sme používali bio slamky vyrobené z kukurice. Sú podstatne drahšie ako klasické slamky, avšak sú kompostovateľné a rozložiteľné v prírode. Priznám sa, že momentálne máme klasické slamky, pretože sa nám veľmi rýchlo minuli a potrebovali sme ich nahradiť. Každopádne v dalšej várke určite prejdeme na bio slamky.

Zvažovali ste úplne vyhodiť slamky z ponuky?

Zvažovali. Podľa mňa by to bolo najlepšie riešenie, avšak zákazníci vyžadujú slamky. Je im jedno, či sú bio, železné alebo z plastu. Je to skrátka doplnok, ktorý si zákazník vypýta, Musíme sa riadiť trhom. Každopádne za posledné dva roky cítim obrovský posun k ekologickým otázkam. Pred dvoma rokmi si nikto nepýtal ekologickú náhradu za slamku. Dnes sa už takí zákazníci nájdu. Stále sú v menšine, ale pomaly, ale isto pribúdajú. V budúcnosti by som chcel slamky vyhodiť úplne, avšak zatiaľ to bohužiaľ nie je možné.

Aké ďaľšie ekologické vychytávky využívate?

Máme papierové poháre na kávu, ktoré štandardne dávame bez plastového viečka. Snažíme sa správnym spôsobom triediť odpad. Minulý rok sme organizovali malý pivný festival na dlhých dieloch, kde sme pivo čapovali do bio-plastov. Nie je to ideálne, pretože najlepší plast je taký, ktorý nevznikne. Ale je to posun a čoraz viac zákazníkov očakáva ekologicky prijateľnejší sortiment. Je to dlhý proces, ale zmeny sú vidieť. Problematiku vzťahu človeka k prírode vidím z dlhodobého hľadiska pozitívne.

Čo by sa podľa teba malo zmeniť, aby gastro prevádzky boli viac „eko-pozitív?“

V prvom rade by veľmi pomohol celoplošný zákaz všetkých plastov. Ja by som to proste zakázal. Trh bude preferovať také doplnky, ktorých pomer cena/výkon je najviac prijateľná pre koncového zákazníka. Nech budeme robiť čokoľvek, bežné spotrebné plasty budú vždy lacnejšie, než ekologicky prijateľnejšie náhrady. Ak sa pozrieme na nejakú väčšiu gastro-firmu točiacu miliónové obraty, tak matematika je jasná. Pokiaľ firma musí priplatiť dvadsaťtisíc eur ročne za eko-slamky alebo za tú istú sumu pohodlne zamestná nového človeka… čo myslíte, čo si vyberie? V tomto smere zlyhávajú nezávislé inštitúcie, ktoré by proste mali produkty extrémne škodiace životnému prostrediu zakázať. A hotovo. Voľný trh tento problém nikdy nevyrieši, práve naopak. Každopádne veľmi pomôže, ak sa o danej problematike bude čo najviac hovoriť. „Eko-pozitív“ gastro prevádzok bude stále pribúdať, ale pokiaľ to sami koncoví zákazníci nebudú vyžadovať alebo pokiaľ nepríde celoplošný zákaz plastov, nikdy to nebude stopercentné. Ale ako som už spomínal, v tomto smere som veľmi pozitívny. Čoraz viac ľudí je „eko-pozitívnych,“ týmpádom je to na dobrej ceste. Len dúfam, že zmenu stihneme včas. Naša planéta má dátum spotreby a ten sa hrozivo približuje.

Mohlo by vás zaujímať

Newsletter

Zapoj sa do odberu nášho CorrectGreen newslettera a dostávaj pravidelné informácie zo sveta ekológie ľudskou rečou. Z newsletteru sa môžeš kedykoľvek odhlásiť.