10 zaručených vecí, ktoré by ste mali začať piť a jesť keď ste chorý

JedloZdravie
Komentáre

Keď vás zasiahne chrípka, alebo prechladnutie obráťte sa na tieto imunitné zlepšováky, ktoré vám pomôžu späť na nohy.

Keď ste chorý, ste chorý… a kým veda dokázala naozaj pôsobivé veci, musí ešte vymyslieť okamžitú liečbu pre chrípku a prechladnutie. Zatiaľ čo všetci vieme, že máme piť veľa tekutín a mali by sme odpočívať. Nám sa zapáčili sa odporúčania odborníkov na výživu, ktoré time.com odporúča pre boj s týmito ochoreniami.

„Zostať hydratovaný a konzumovať potraviny bohaté na živiny môže pomôcť zaistiť, že sa nebudete cítiť horšie, ako sa už cítite,“ píše Amanda Macmillan, „a môže to tiež pomôcť uľahčiť váš nepríjemný pocit a vrátiť vás späť na nohy rýchlejšie.“

  • Elektrolytické nápoje

 

Odborníčka na výživu z Denveru, Jessica Crandall, hovorkyňa Akadémie výživy a dietetiky, hovorí: „Zostať hydratovaný je najdôležitejšou vecou, ​​keď máte chrípku, najmä ak máte horúčku a potenie, alebo máte problémy tráviaceho traktu. „

Voda je najzákladnejší spôsob hydratácie, ale pridanie športového nápoja bohatého na elektrolyty môže pomôcť doplniť aj sodík a draslík. Ja by som sa osobne rozhodol pre kokosovú vodu, ktorá prichádza bez umelých prísad a pridaného cukru.

  • Zelený čaj

 

Berte zelený čaj ako ďalšiu cestu k hydratácii; s pridaným upokojujúcim faktorom a posilnením antioxidantov. „Chrípka zvyčajne zahŕňa príznaky horných dýchacích ciest a pitie teplých alebo horúcich kvapalín môže pomôcť otvoriť dýchacie cesty,“ hovorí Rena Zelig, odborná asistentka v oblasti výživy na Rutgersovej univerzite. „Tak isto sa pije ľahšie, než voda v izbovej teplote.“

Pridávanie medu môže pomôcť: Okrem ľudovej múdrosti existuje veľa výskumov, ktoré ukazujú, že med je účinný pri liečbe kašľa a bolesti v krku. Bonusové body má zelený čaj za tú trochu kofeínu, aby ste potlačili abstinenčné bolesti. To v prípade, že váš žalúdok nezvládne rannú kávu.

  • Klasický slepačí vývar

 

Rena Zelig hovorí, že jeho slaný bujón môže pomôcť hydratovať a nahradiť stratený sodík, zatiaľ čo zelenina poskytuje vitamíny a minerály. Samotné kurča poskytuje bielkoviny, „čo je dôležité pre liečenie a na získanie vašej sily, keď ste chorý a oslabený.“

A zatiaľ čo kuracia rezancová polievka je pravdepodobne favoritom najmä u nás na Slovensku, rozhodnúť sa pre ostatné vegetariánske polievky je takisto dobrý krok. Napríklad taký zázvorový vývar so zeleninou a citrusom upokojuje na mnohých úrovniach . Takisto Ázijské polievky typu thai tom yum gai, alebo ostrokyslá polievka vedia priniesť svoje ovocie, resp. zeleninu.

  • Fazuľa alebo hrášok

 

Aj keď súčasťou slepačieho vývaru, ale aj ázijskych polievok býva mäso, niekedy ste skrátka v stave, že ho neviete ani len prehltnúť.  V takomto prípade môže byť lepšou voľbou získať bielkovinu v alternatívnej forme – bielkovinový nápoj alebo príjemnejší zdroj potravy ako veľké suché kura.

  • V podstate všetky druhy rastlín

 

Konzumácia rôznych pestrobarevných typov ovocia a zeleniny je dôležitá po celú dobu života, aby sa zabezpečilo pekné množstvo antioxidantov, hovorí Zelig (a väčšina ostatných). Ale keď máte chorobu s poškodeným imunitným systémom, je to obzvlášť dôležité.

„Nie je to tak, že ak by ste jedli len ovocie a zeleninu, bude Vám skôr lepšie,“ hovorí Zelig. „Ale vieme, že antioxidanty zohrávajú úlohu pri udržiavaní zdravia a posilňovaní imunitného systému, takže je to určite dobrý nápad.“ Jedenie surových zelenín, alebo ovocia možno neznie tak lahodne keď ste chorý a preto je vždy dobrý nápad spraviť si smoothie, alebo znova – polievku.

  • Pomarančový džús

 

Toto ma prekvapilo, pretože všeobecné poradenstvo v oblasti výživy nás skôr  odvádza od šťavy a namiesto toho odporučuje celé ovocie a zeleninu. Ale ak ste chorí, antioxidanty na pitie a posilnenie vitamínu C, môžu pomôcť znížiť trvanie ochorenia a chrípky, hovorí Crandall. Ale to C je s výhradou. „Vaše telo môže absorbovať len istú mieru vitamínu C naraz a ak ho príjmete príliš veľa, môže to spôsobiť gastrointestinálne problémy,“ dodáva. Jedným zo spôsobov, ako získať niektoré výhody pomarančovej šťavy a extra hydratácie bez gastrointestinálnych problémov a kalórií, je zriediť ju s jedným dielom šťavy na štyri alebo päť dielov vody.

  • Jedlá bohaté na zinok

 

Zinok sa ukázal ako pomôcka pri regulácii imunitného systému a pri užívaní zinkových doplnkov je cesta k zníženiu príznakov a trvania ochorenia zaručená. Crandall hovorí, že dostať zinok môžme aj z potravinových zdrojov. Tu doporučuje hovädzie mäso – ale pre tých z nás, ktorí sa vyhýbajú tejto myšlienke, ďalšie dobré zdroje zinku zahŕňajú kešu, obohatené cereálne raňajky, cícer, ovsené vločky, fazuľa a mandle.

  • BRAT jedlá

 

Bananas, rice, apples, toasts –  banány, ryža, jablká a toasty – k týmto potravinám asi stačí povedať len toľko, že práve pre tých ľudí, ktorým sa choroba spája s gastrointestinálnym problémom (ľudovo povedané hnačka a zvracanie), je kombinácia týchto potravín ideálna. Je veľmi ľahká na trávenie a obsahuje dostaočne veľa živín pre telo pri žalúdočných problémoch.

  • Fortifikované zrná

Zelig odporúča potraviny na zvýšenie energetickej hladiny, konkrétne potravín, ktoré obsahujú vitamíny B. Zatiaľ čo vitamín B12 sa nachádza vo vajciach, mäse, mäkkýšoch a mliečnych výrobkoch, nemusia byť príťažlivé pre vegetariánov alebo ľudí, ktorí trpia chrípkou. Plus, varenie. V takomto prípade môže byť dobrá voľba výberu obohatených obilnín alebo chleba s obohateným cukrom. Obe sú obzvlášť praktické, ak nemáte niekoho, kto sa o vás stará keď ste chorí, pretože vyžadujú len malú prípravu.

  • Zázvor

 

Zázvor je môj najlepší priateľ v čase choroby; výskum ukazuje, že je protizápalový a účinný proti nevoľnosti – a jeho korenistá aróma je úžasne utišujúca, keď si nos, hrdlo a pľúca sťažujú. Zelig nám pripomína, že sa nemáme spoliehať na zázvorové pivo kvôli nedostatku skutočného zázvoru a prevládajúceho obsahu cukru; ale môžete si vyrobiť svoj vlastný, alebo urobiť krásny korenistý horúci zázvorový čaj.

 

foto: pixabay.com – congerdesign

Mohlo by vás zaujímať

Newsletter

Zapoj sa do odberu nášho CorrectGreen newslettera a dostávaj pravidelné informácie zo sveta ekológie ľudskou rečou. Z newsletteru sa môžeš kedykoľvek odhlásiť.